Du är här: Hemsida Allt om shopping Villkor
Villkor
för försäljning av varor genom webbutiken www. vacsfactory.se
Gäller från: 9 februari 2023
företagare/företag: VACS FACTORY sro
med säte i Trstěnická 932, Litomyšl-Město, 570 01 Litomyšl
identifieringsnummer: 03729435
registrerat i handelskammaren: OR Sp. stämpel C 34648 hos RS i Hradec Králové
e-postadress: info@vacsfactory.se, telefon 739 559 348
(Nedan kallad ”säljaren ” )
1. Inledande bestämmelser
1.1. Dessa villkor (hädanefter kallade ”Villkoren”) för säljaren regleras i enlighet med bestämmelserna i Section 1751, punkt 1 i lagen nr 89/2012 Coll., Civil Code, i dess ändrade lydelse (nedan kallad ”Civil Code”), de ömsesidiga rättigheterna och skyldigheterna för köpet som härav hänvisas till avtalet eller skyldigheterna i ett ”köpeavtal”) som ingåtts mellan säljaren och en annan fysisk person (nedan kallad ”köparen”) genom säljarens nätbutik. Webbutiken drivs av säljaren på en webbplats som ligger på internetadressen www.vacsfactory.se (hädanefter kallad ”webbplatsen”), via webbplatsens gränssnitt (hädanefter kallad ”webbutikens gränssnitt”).
1.2. Villkoren gäller inte i fall där den som avser att köpa varor från säljaren är en juridisk person eller en person som vid beställning av varor agerar som en del av sin näringsverksamhet eller som en del av sitt självständiga yrke.
1.3. Bestämmelser som avviker från villkoren kan avtalas i köpeavtalet. Avvikande bestämmelser i köpeavtalet har företräde framför bestämmelserna i villkoren.
1.4. Bestämmelserna i villkoren är en integrerad del av köpeavtalet. Köpeavtalet och villkoren är upprättade på det tjeckiska språket. Köpeavtalet kan ingås på tjeckiska.
1.5. Säljaren kan komma att ändra eller komplettera ordalydelsen i villkoren. Denna bestämmelse påverkar inte de rättigheter och skyldigheter som uppstår under giltighetstiden för den tidigare versionen av villkoren.
2. Användarkonto
2.1. Baserat på köparens registrering på hemsidan kan köparen komma åt sitt användargränssnitt. Köparen kan beställa varor från sitt användargränssnitt (nedan kallat ”användarkontot”). Om butikens webbgränssnitt tillåter det kan köparen beställa varor utan att registrera sig direkt från butikens webbgränssnitt.
2.2. Vid registrering på hemsidan och beställning av varor är köparen skyldig att lämna all information på ett korrekt och sanningsenligt sätt. Köparen är skyldig att uppdatera de uppgifter som lämnas i användarkontot om det sker några ändringar. Uppgifterna som lämnas av köparen i användarkontot och vid beställning av varor anses vara korrekta av säljaren.
2.3. Tillgången till användarkontot är säkrad med ett användarnamn och lösenord. Köparen är skyldig att upprätthålla sekretess om den information som krävs för att få tillgång till hans användarkonto.
2.4. Köparen har inte rätt att tillåta att tredje part använder användarkontot.
2.5. Säljaren kan säga upp användarkontot, särskilt om köparen inte använder sitt användarkonto på mer än 90 dagar, eller om köparen bryter mot sina skyldigheter enligt köpeavtalet (inklusive villkoren).
2.6. Köparen medger att användarkontot eventuellt inte är tillgängligt kontinuerligt, särskilt med hänsyn till nödvändigt underhåll av säljarens hård- och mjukvaruutrustning, eller nödvändigt underhåll av tredje parts hård- och mjukvaruutrustning.
3. Ingående av köpeavtal
3.1. All presentation av varor som placeras i butikens webbgränssnitt är av informativ karaktär och säljaren är inte skyldig att ingå ett köpeavtal avseende dessa varor. Bestämmelserna i 1732 §, mom. 2 i civillagen inte tillämpas.
3.2. Butikens webbgränssnitt innehåller information om varorna, inklusive priser på enskilda varor och kostnader för att returnera varorna om varorna till sin natur inte kan returneras med vanlig post. Priserna på varor är listade inklusive mervärdesskatt och alla relaterade avgifter. Priserna på varor gäller så länge de visas i butikens webbgränssnitt. Priserna på varor anpassas inte till köparen baserat på automatiserat beslutsfattande. Denna bestämmelse begränsar inte säljarens möjlighet att sluta ett köpeavtal på individuellt förhandlade villkor.
3.3. Butikens webbgränssnitt innehåller även information om kostnaderna för att packa och leverera varor. Information om kostnaderna för paketering och leverans av varor som tillhandahålls i butikens webbgränssnitt gäller endast i de fall varorna levereras inom Tjeckiens territorium. För det fall säljaren erbjuder fri frakt är förutsättningen för rätt till fri frakt av varor köp av en minsta mängd varor i det belopp som anges i butikens webbgränssnitt. Vid ett partiellt frånträde från avtalet av köparen och de varor för vilka köparen inte frånträdt avtalet inte uppfyller de villkor som krävs för rätt till fri transport av varan enligt föregående mening, upphör köparens rätt till fri transport av varan och köparen är skyldig att betala säljaren för transporten av varan.
3.4. För att beställa varor fyller köparen i ett beställningsformulär i butikens webbgränssnitt. Beställningsformuläret innehåller särskilt information om:
3.4.1. beställda varor (köparen ”lägger in” de beställda varorna i den elektroniska kundvagnen i butikens webbgränssnitt),
3.4.2 metoden för betalning av inköpspriset för varorna, information om det begärda leveranssättet för de beställda varorna och
3.4.3 information om kostnaderna för leverans av varor (hädanefter gemensamt kallad ”ordern”).
3.5. Innan beställningen skickas till säljaren har köparen rätt att kontrollera och ändra de uppgifter som köparen har angett i beställningen, även med hänsyn till köparens förmåga att upptäcka och korrigera fel som uppstått vid inmatning av uppgifter i beställningen. Köparen skickar beställningen till säljaren genom att klicka på knappen ”Skicka beställning”. Uppgifterna som lämnas i beställningen anses vara korrekta av säljaren. Säljaren ska omedelbart efter mottagandet av beställningen bekräfta mottagandet till köparen via e-post till köparens e-postadress som anges i användarkontot eller i beställningen (nedan kallad ”köparens e-postadress”).
3.6. Säljaren har alltid rätt att, beroende på beställningens art (mängd varor, inköpspris, beräknade fraktkostnader), be köparen om ytterligare bekräftelse på beställningen (exempelvis skriftligt eller per telefon).
3.7. Avtalsförhållandet mellan säljaren och köparen uppstår vid leverans av orderacceptans (acceptans), som skickas av säljaren till köparen per e-post till köparens e-postadress.
3.8. Köparen samtycker till användning av distanskommunikationsmedel vid ingående av köpeavtalet. De kostnader som köparen ådrar sig vid användning av distanskommunikationsmedel i samband med köpeavtalets ingående (internetanslutningskostnader, telefonsamtalskostnader) står köparen för själv och dessa kostnader skiljer sig inte från grundtaxan.
4. Pris på varor och betalningsvillkor
4.1. Köparen kan betala priset för varan och eventuella kostnader i samband med leverans av varorna enligt köpeavtalet till säljaren på följande sätt:
4.1.1. med kreditkort eller postförskott på den plats som anges av köparen i beställningen;
4.1.2. genom banköverföring till säljarens kontonr. 2101955905/2010, upprätthålls hos Fio banka, som (hädanefter kallad ”säljarens konto”);
4.1.3. kontantlös betalning med kort;
4.1.4. kontant eller med betalkort vid personlig hämtning vid paketutlämningsstället;
4.2. Tillsammans med köpeskillingen är köparen även skyldig att betala säljaren de kostnader som är förenade med paketering och leverans av varan med överenskommet belopp. Om inte annat uttryckligen anges inkluderar köpeskillingen även de kostnader som är förknippade med leveransen av varan.
4.3. Säljaren kräver ingen deposition eller annan liknande betalning från köparen. Detta påverkar inte bestämmelserna i art. 4.6 i villkoren angående skyldighet att betala inköpspriset för varan i förskott.
4.4. Vid betalning kontant, vid leverans eller på paketutlämningsställe betalas köpeskillingen vid mottagandet av varan. Vid apportbetalning ska köpeskillingen betalas inom 5 dagar efter köpeavtalets ingående.
4.5. Vid kontantlös betalning är köparen skyldig att betala inköpspriset för varan tillsammans med angivande av den rörliga betalningssymbolen. Vid kontantlös betalning fullgörs köparens skyldighet att betala köpeskillingen i det ögonblick det aktuella beloppet krediteras säljarens konto.
4.6. Säljaren har rätt att, särskilt för det fall att köparen inte lämnar ytterligare bekräftelse på beställningen (artikel 3.6), kräva betalning av hela köpeskillingen innan varan skickas till köparen. Bestämmelserna i 2119 §, mom. 1 i civillagen inte tillämpas.
4.7. Eventuella rabatter på priset på varor som tillhandahålls av säljaren till köparen kan inte kombineras med varandra.
4.8. Om det är sedvanligt i affärstransaktioner eller om det föreskrivs av allmänt bindande lagbestämmelser, kommer säljaren att utfärda ett skattedokument - faktura till köparen avseende betalningar som gjorts enligt köpeavtalet. Säljaren är mervärdesskattebetalare. Skattedokument - faktura utfärdas av säljaren till köparen efter betalning av varans pris och skickas i elektronisk form till köparens elektroniska adress.
4.9. Enligt köpebokslagen är säljaren skyldig att utfärda ett kvitto till köparen. Samtidigt är han skyldig att registrera den mottagna försäljningen hos skatteadministratören online; vid tekniskt fel, senast inom 48 timmar.
5. Frånträde från köpeavtalet
5.1. Om inte så är fallet som avses i art. 5.4 i villkoren eller annat fall där det inte är möjligt att frånträda köpeavtalet, har köparen rätt att i enlighet med bestämmelserna i 1829 paragraf 1 i civillagen frånträda köpeavtalet inom fjorton (14) dagar från mottagandet av varan, och om föremålet för köpeavtalet löper från flera delar av leveransen eller leveranstiden från flera delar av leveransen av varor. Ånger från köpeavtalet ska skickas till säljaren inom den tid som anges i föregående mening. För att frånträda köpeavtalet kan köparen använda provformuläret som tillhandahålls av säljaren. Köparen kan skicka ångerrätten från köpeavtalet bland annat till adressen till säljarens affärslokal eller till säljarens e-postadress som anges i rubriken till dessa villkor.
5.2. Vid frånträde från köpeavtalet hävs köpeavtalet från början. Varorna ska returneras av köparen till säljaren inom fjorton (14) dagar efter leveransen av ångerrätten från köpeavtalet till säljaren. Om köparen frånträder köpeavtalet står köparen för kostnaderna för att returnera varan till säljaren även i de fall varan på grund av sin beskaffenhet inte kan returneras med vanlig post.
5.3. Vid frånträde från köpeavtalet enligt art. 5.1 i Villkoren ska Säljaren returnera pengarna som erhållits från köparen inom fjorton (14) dagar efter köparens frånträde från köpeavtalet, på samma sätt som säljaren tog emot dem från köparen. Säljaren har även rätt att återlämna den prestation som köparen tillhandahållit vid återlämnande av varan från köparen eller på annat sätt, om köparen samtycker och inga extra kostnader tillkommer för köparen. Om köparen frånträder köpeavtalet är säljaren inte skyldig att återlämna erhållna medel till köparen innan köparen lämnar tillbaka varan eller bevisar att han har skickat tillbaka varan till säljaren, beroende på vad som inträffar först.
5.4. Köparen erkänner att det enligt bestämmelserna i 1837 § i civillagen inte är möjligt att frånträda ett köpeavtal för leverans av varor som har ändrats enligt köparens önskemål eller för dennes person, från ett köpeavtal för leverans av varor som är föremål för snabb försämring, samt varor som har blandats från en annan leverans av varan i leveransen, efter leveransen tas ur förpackningen och kan inte returneras av hygienskäl.
5.5. Säljaren har rätt att ensidigt kvitta kravet på ersättning för skada som orsakats varan mot köparens krav på återbetalning av köpeskillingen.
5.6. I de fall köparen har enligt bestämmelserna i 1829 § mom. 1 i civillagen, rätten att frånträda köpeavtalet, har säljaren också rätt att frånträda köpeavtalet när som helst, fram till tidpunkten för mottagandet av varorna av köparen. Säljaren kommer i sådant fall att utan onödigt dröjsmål återbetala köpeskillingen till köparen, genom banköverföring till det konto som köparen anvisat.
5.7. Om en gåva lämnas till köparen tillsammans med varan, ingås gåvoavtalet mellan säljaren och köparen med ett uppsägningsvillkor att om köparen frånträder köpeavtalet förlorar gåvoavtalet avseende sådan gåva sin verkan och köparen är skyldig att återlämna den lämnade gåvan till säljaren tillsammans med varan.
6. Transport och leverans av varor
6.1. Om transportsätt överenskommits utifrån en särskild begäran från köparen, står köparen för risken och eventuella merkostnader förknippade med detta transportsätt.
6.2. Om säljaren enligt köpeavtalet är skyldig att leverera varan till den plats som köparen angett i beställningen är köparen skyldig att överta varan vid leverans.
6.3. Om det av skäl från köparens sida är nödvändigt att leverera varan upprepade gånger eller på annat sätt än vad som anges i beställningen, är köparen skyldig att betala de kostnader som är förknippade med upprepad leverans av varan. kostnader förknippade med annat leveranssätt.
6.4. Vid mottagande av godset från fraktföraren är köparen skyldig att kontrollera integriteten hos varornas förpackning och vid eventuella defekter omedelbart meddela fraktföraren. Om förpackningen visar sig vara skadad, vilket indikerar obehörigt inträde i försändelsen, behöver köparen inte acceptera försändelsen från transportören. Detta påverkar inte köparens rättigheter från ansvar för fel i varor och andra rättigheter för köparen som härrör från allmänt bindande lagbestämmelser.
6.5. Ytterligare rättigheter och skyldigheter för parterna under transport av gods kan regleras av säljarens särskilda leveransvillkor, om de är utfärdade av säljaren.
7. Rättigheter till följd av bristfällig prestation
7.1. De avtalsslutande parternas rättigheter och skyldigheter avseende rättigheter som härrör från bristfällig prestation regleras av de relevanta allmänt bindande rättsliga föreskrifterna (särskilt bestämmelserna i avsnitten 1914 till 1925, avsnitten 2099 till 2117 och avsnitten 2161 till 2174b i civillagen och lag nr
7.2. Säljaren ansvarar gentemot köparen att varan är felfri vid mottagandet. I synnerhet är säljaren ansvarig gentemot köparen att varan:
7.2.1. motsvarar överenskommen beskrivning, typ och kvantitet, samt kvalitet, funktionalitet, kompatibilitet, interoperabilitet och andra överenskomna egenskaper,
7.2.2. är lämplig för det ändamål för vilket köparen kräver det och som säljaren har samtyckt till, och7.2.3. Den levereras med överenskomna tillbehör och bruksanvisning.
7.3. Säljaren ansvarar gentemot köparen att, utöver de överenskomna fastigheterna:
7.3.1. föremålet är lämpligt för det ändamål för vilket ett föremål av denna typ vanligtvis används, även med hänsyn till tredje parts rättigheter, lagliga föreskrifter, tekniska standarder eller uppförandekoder för den givna branschen, om det inte finns några tekniska standarder
7.3.2. varan, i fråga om mängd, kvalitet och andra egenskaper, inklusive hållbarhet, funktionalitet, kompatibilitet och säkerhet, motsvarar de vanliga egenskaperna hos varor av samma typ som köparen rimligen kan förvänta sig, även med hänsyn till offentliga uttalanden från säljaren eller annan person i samma avtalskedja, särskilt reklam eller märkning, såvida inte säljaren bevisar att det åtminstone var ett modifierat köpeavtal eller att det inte kunde ha påverkat köpbeslutet, 7.3.3. varan levereras med tillbehör, inklusive förpackning och bruksanvisning som köparen rimligen kan förvänta sig, och7.3.4. varan motsvarar i kvalitet eller design provet eller mallen som säljaren lämnade till köparen innan köpeavtalet ingicks.
7.4. Bestämmelser i art. 7.3. i villkoren ska inte gälla om säljaren före köpavtalets ingående särskilt har meddelat köparen att någon egenskap hos varan avviker och köparen uttryckligen har samtyckt till detta vid ingående av köpeavtalet.
7.5. Säljaren är även ansvarig gentemot köparen för fel som orsakats av felaktig montering eller installation, som utförts av säljaren eller på dennes ansvar enligt köpeavtalet. Detta gäller även om monteringen eller installationen har utförts av köparen och felet uppstått på grund av brist i de instruktioner som säljaren lämnat.
7.6. Om ett fel visar sig inom ett år från mottagandet antas varan vara defekt vid mottagandet, om inte föremålets eller felets beskaffenhet hindrar detta. Denna frist löper inte för den tid under vilken köparen inte kan använda varan, om denne med rätta påpekat felet.
7.7. Köparen får anmäla ett fel som visar sig på varan inom två år från mottagandet. Om prestationen ska utföras under längre tid än två år har köparen rätt till ett fel som uppstår eller visar sig under denna tid. Har köparen rättmätigt påtalat ett fel för säljaren, löper fristen för att påtala fel i varan inte för den tid som köparen inte kan använda varan.
7.8. Om varan har ett fel kan köparen begära att den tas bort. Efter eget val kan han/hon kräva leverans av en ny vara utan defekter eller reparation av varan, såvida inte den valda metoden för att avlägsna defekten är omöjlig eller oproportionerligt dyr jämfört med den andra; Detta kommer att bedömas särskilt med hänsyn till felets betydelse, det värde som varan skulle ha utan felet samt om felet kan avlägsnas på annat sätt utan väsentliga svårigheter för köparen. Säljaren kan vägra att ta bort felet om det är omöjligt eller oskäligt dyrt, särskilt med hänsyn till felets betydelse och det värde som varan skulle ha utan felet. Säljaren kommer att undanröja felet inom skälig tid efter det att det påpekats på ett sätt som inte medför väsentlig olägenhet för köparen med hänsyn till varans beskaffenhet och för vilket ändamål köparen köpt varan. För att åtgärda felet tar säljaren över varan på egen bekostnad.
7.9. Köparen kan begära en rimlig rabatt eller dra sig ur köpeavtalet om:
7.9.1. säljaren vägrade att ta bort defekten eller tog inte bort den i enlighet med art. 7.8 i villkoren,
7.9.2. defekten uppträder upprepade gånger,7.9.3. felet är ett väsentligt brott mot köpeavtalet, eller7.9.4. det framgår av säljarens uttalande eller av omständigheterna att felet inte kommer att avhjälpas inom skälig tid eller utan väsentlig olägenhet för köparen.
7.10. Om defekten i varan är obetydlig kan köparen inte frånträda köpeavtalet (i den mening som avses i artikel 7.14 i villkoren); det anses att felet i varan inte är oväsentligt. Om köparen frånträder köpeavtalet återbetalar säljaren köpeskillingen till köparen utan onödigt dröjsmål efter att ha mottagit varan eller efter att köparen styrkt att han har skickat varan.
7.11. Felet kan skyllas på säljaren som varan köptes av. Om någon annan person är anvisad att utföra reparationen, som befinner sig på säljarens plats eller på en plats närmare köparen, ska köparen påpeka felet för den som utsetts att utföra reparationen.
7.12. Utom i de fall en annan person är utsedd att utföra reparationen, är säljaren skyldig att acceptera reklamationen på varje anläggning där det är möjligt att acceptera reklamationen med hänsyn till utbudet av sålda produkter eller tillhandahållna tjänster, eller eventuellt på dess säte. Säljaren är skyldig att vid reklamation utfärda en skriftlig bekräftelse till köparen med uppgift om datum då köparen framförde reklamationen, dess innehåll, hanteringssättet för reklamationen som köparen begärt samt köparens kontaktuppgifter i syfte att ge information om hanteringen av reklamationen. Denna skyldighet gäller även andra personer som utsetts att utföra reparationen.
7.13. Reklamationen, inklusive åtgärdande av felet, ska vara löst och köparen ska informeras om detta senast trettio (30) dagar från reklamationsdagen, om inte säljaren och köparen kommer överens om en längre tid.
7.14. Efter tidsfristen enligt art. 7.13 i villkoren kan köparen frånträda köpeavtalet eller begära en rimlig rabatt
7.15. Säljaren är skyldig att utfärda en bekräftelse till köparen på datum och metod för hantering av reklamationen, inklusive bekräftelse på reparationen och varaktigheten eller en skriftlig motivering för att avslå reklamationen. Denna skyldighet gäller även andra personer som utsetts att utföra reparationen.
7.16. Köparen kan specifikt utöva de rättigheter som följer av ansvar för defekter i varor, särskilt personligen på adressen till anläggningen, per telefon eller via e-post (anges i rubriken till dessa villkor).
7.17. Den som har rätt enligt § 1923 i civillagen har också rätt till ersättning för kostnader som skäligen har uppkommit för att utöva denna rätt. Om rätten till ersättning inte utnyttjas inom en månad efter utgången av den tid inom vilken felet ska påtalas, kommer rätten dock inte att medge rätt om säljaren invänder att rätten till ersättning inte har utnyttjats i tid.
7.18. Andra rättigheter och skyldigheter för parterna i samband med säljarens ansvar för fel kan regleras av säljarens reklamationsförfarande.
8. Andra rättigheter och skyldigheter för avtalsparterna
8.1. Köparen förvärvar äganderätten till varan genom att betala hela köpeskillingen för varan.
8.2. Säljaren är inte bunden av några uppförandekoder i förhållande till köparen enligt bestämmelserna i avsnitt 1826, paragraf 1 bokstav e) i civillagen.
8.3. Säljaren hanterar konsumentklagomål via den elektroniska adress som anges i rubriken till dessa villkor. Säljaren kommer att skicka information om lösningen av köparens reklamation till köparens e-postadress. Övriga regler för hantering av reklamationer fastställs inte av säljaren.
8.4. Den tjeckiska handelsinspektionsmyndigheten, med sitt registrerade säte på Štěpánská 567/15, 120 00 Prag 2, ID: 000 20 869, internetadress: https://adr.coi.cz/cs, är ansvarig för utomrättslig lösning av konsumenttvister som uppstår i köpeavtalet. Online-tvistlösningsplattformen som finns på internetadressen http://ec.europa.eu/consumers/odr kan användas för att lösa tvister mellan säljaren och köparen som uppstår i köpeavtalet.
8.5. European Consumer Centre Czech Republic, med sitt säte på Štěpánská 567/15, 120 00 Prag 2, internetadress: http://www.evropskyspotrebitel.cz, är kontaktpunkten enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 2014/111. 524/2013 av den 21 maj 2013 om onlinetvistlösning för konsumenter och om ändring av förordning (EG) nr 2006/2004 och direktiv 2009/22/EG (förordning om onlinetvistlösning för konsumenttvister).
8.6. Köparen kan lämna in ett klagomål till en tillsynsmyndighet eller statlig tillsynsmyndighet. Säljaren är behörig att sälja varor baserat på handelslicens. Handelslicensinspektioner utförs av det relevanta handelslicenskontoret inom dess kompetensområde. Tillsyn av området för skydd av personuppgifter utförs av myndigheten för personuppgiftsskydd. Den tjeckiska handelsinspektionen, inom ett definierat område, utövar bland annat tillsyn över efterlevnaden av lag nr 634/1992 Coll., om konsumentskydd, i dess ändrade lydelse.
8.7. Köparen övertar härmed risken för ändrade omständigheter i den mening som avses i § 1765, paragraf 2 i civillagen.
9. Skydd av personuppgifter
9.1. Dess informationsskyldighet gentemot köparen enligt art. 13 Europaparlamentets och rådets förordning 2016/679 om skydd av fysiska personer med avseende på behandling av personuppgifter och om det fria flödet av sådana uppgifter, och om upphävande av direktiv 95/46/EG (allmän dataskyddsförordning) (nedan kallad ”GDPR-förordningen”) som avser behandlingen av köparens personuppgiftsförhandling i syfte att köpa avtalet och förhandla om avtalets syften att fullgöra säljarens offentligrättsliga skyldigheter fullgörs av säljaren genom en särskild handling.
10. Skicka kommersiella meddelanden och lagra kakor
10.1. Köparen samtycker i den mening som avses i bestämmelserna i 7 § 2 i lag nr 480/2004 Coll. om vissa informationstjänster och om ändringar i vissa lagar (lagen om vissa informationstjänster), i dess ändrade lydelse, med att säljare skickar kommersiella meddelanden till köparens elektroniska adress eller telefonnummer. Dennes informationsskyldighet gentemot köparen enligt art. 13 i GDPR-förordningen som rör behandling av köparens personuppgifter i syfte att skicka kommersiell kommunikation uppfylls av säljaren genom ett särskilt dokument.
10.2. Köparen samtycker till lagring av de så kallade kakorna på sin dator. För det fall ett köp på webbplatsen kan göras och säljarens skyldigheter enligt köpeavtalet fullgöras utan lagring av så kallade kakor på köparens dator kan köparen när som helst återkalla samtycke enligt föregående mening.
11. Leverans
11.1. Den kan levereras till köparen på köparens elektroniska adress.
12. Slutbestämmelser
12.1. Om förhållandet som upprättas genom köpeavtalet innehåller ett internationellt (utländskt) element, är parterna överens om att förhållandet styrs av tjeckisk lag. Genom att välja lag enligt föregående mening behöver köparen, som är konsument, inte det skydd som ges genom bestämmelserna i den rättsordning som han inte kan avtalsenligt frångå och som i avsaknad av lagval annars skulle gälla enligt bestämmelserna i art. 6 punkt 1 Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 1072/2009 593/2008 av den 17 juni 2008 om tillämplig lag på avtalsförpliktelser (Rom I).
12.2. Om någon bestämmelse i villkoren är eller blir ogiltig ska den ogiltiga bestämmelsen ersättas med en bestämmelse vars innebörd kommer så nära den giltiga bestämmelsen som möjligt. En bestämmelses ogiltighet eller ineffektivitet ska inte påverka giltigheten av de andra bestämmelserna.
12.3. Köpeavtalet, inklusive villkoren, arkiveras av säljaren i elektronisk form och är inte tillgängligt.
12.4. Säljarens kontaktuppgifter finns i rubriken till dessa villkor.